Hogyan születik egy vélemény?
Minden házigazda tisztában van vele, hogy mennyire fontos, hogy a vendége véleményt írjon a nála töltött napokról, és persze a legtöbben mindent megteszünk annak érdekében, hogy ez a vélemény minél jobb legyen, hiszen a kiváló vélemények vezetnek el minket a még több foglaláshoz, és persze nem utolsó sorban a superhost státuszhoz.
Azok a házigazdák, akik utazásra is használják az Airbnb rendszerét, bizonyára nagyon jól ismerik a véleményezés folyamatát, viszont ha csak házigazdaként funkcionálunk, akkor nem árt tisztában lenni vele, mik alapján is értékelnek minket a vendégeink. Ezeket gyűjtöttük most össze, s hogy az egyes lépések egy képre ráférjenek, sajnos a képernyőfotót csak kicsinyített képként tudtuk elkészíteni, de reméljük így is olvasható és hasznos lesz minden házigazda számára.

Első lépésként a vendég elég részletesen leírhatja a véleményét a nálunk töltött napokról, ez a rész lesz majd az adatlapunkon is látható, amit a későbbiekben a többi vendég is elolvashat, és nagy valószínűséggel ez alapján hozzák majd meg a döntést, hogy nálunk szálljanak-e meg.
Egyébként van lehetőségünk erre a részre reagálni, ha esetleg valami panaszt, negatív dolgot említ meg a vendég, akkor ez alatt tudjuk a mi verziónkat leírni, amit mindenképpen javaslunk is, hiszen nem feltétlenül mindig a vendégnek van igaza, és ha a jövőbeli potenciális vendég elolvassa a mi véleményünket is az esetleges balszerencsés eseményről, még mindig lehet esélyünk, hogy mégis nálunk foglal szállást. De ha nincs is semmiféle panasz, egy köszönöm, vagy kedves visszajelzés is mindig jól mutat az adatlapunkon.

A következő lépésben jó pár kérdésre kell válaszolnia a vendégnek, 1-től 5-ig értékelheti a különböző kritériumokat, szánjunk rá időt, hogy áttanulmányozzuk, mi alapján is születik meg egy értékelés a lakásunkról. Lehet egy behűtött ajándék bor nem ér annyit, vagy nem emlékeznek majd rá az értékelés időpontjában, mint arra a konkrét kérdésre, hogy biztosan minden rendben volt-e a szálláshelyre való megérkezéssel.

A rendszer csak akkor fogja tovább engedni a vendéget, ha minden pontot kitölt, és ez alapján kalkulálja majd ki a végleges csillagot/pontot, amit a vendégtől kaptunk. Ezt egyébként a műszerfalon a statisztika menüpontban is megnézhetjük, néha nem is árt tisztában lenni vele, hogyan oszlanak meg a csillagok, hogy lássuk, min kellene esetleg erősíteni a jövőben. Ehhez nem kell mást tennünk, mint a bal oldali listát végigkattintgatni, és azonnal láthatjuk is, hogyan teljesít a szálláshelyünk az adott pontokban.

Mindezek után a vendég különböző címkékre kattintgathat, melyek az utazással kapcsolatosak, és segíthetnek a további vendégnek abban, hogy pont olyan szállást foglaljanak, amely a legjobban megfelel a keresési kritériumuknak.

Ezek a címkék pedig megjelennek a hirdetéseinkben is az alábbi módon:

Tehát nem árt ezekre a pontokra fókuszálnunk, hiszen ezek alapján kapjuk az értékeléseket, majd a további vendégfoglalásokat is.
Az összes kép galéria formájában ide kattintva is megnézhető:
Ha hasznosnak tartottad ezt a bejegyzést, kérlek nyomj egy Tetsziket, de annak is nagyon örülök, ha megosztod az ismerőseiddel, barátaiddal! Kövess a Facebookon is, ahol kommentelni is tudsz!
Ne a büntetésekre költsd a bevételed, itt vagyunk és segítünk.
TALÁLKOZZ VELÜNK SZEMÉLYESEN KÉPZÉSEINKEN!
RÖVIDTÁV (AIRBNB, BOOKING ÉS TÁRSAIK):
Rövidtávú lakáskiadás előadás tematika és jelentkezés
Rövidtávú lakáskiadás gyakorlati tréning
HOSSZÚTÁV:
Hosszútávú lakásbérbeadás előadás tematika és jelentkezés
A
Ha a
Az egyik legfontosabb dolog, amire
Az alábbi kéretlen megkeresés pont pár napja érkezett, amiben valaki a saját vállalkozását próbálja éppen promotálni az Airbnb házigazdák között. Biztos vagyok benne hogy nem én vagyok az egyetlen, akit ezek a fajta üzenetek meg szoktak találni, és csak remélni tudom, hogy mindenki tudja, hogy mi a teendő, ha egy ilyennel találkozik. Semmiképpen sem az, hogy figyelmen kívül hagyjuk. Ne feledjük, ahhoz, hogy valaki üzenetet küldjön nekünk, ki kell választania egy dátumot a naptárban (ezek reklámok esetében általában kicsit messzebbre eső időpontok), és már küldheti is az üzenetet. Az Airbnb levelezőrendszere természetesen nem tudja, hogy ez nem egy valós érdeklődés a szálláshelyünk iránt, így a 24 óra (ennyi türelmi időt kapunk, hogy büntetés nélkül reagáljunk egy megkeresésre) azonnal elkezd ketyegni. Ha nem vagyunk tapasztalt házigazdák, akkor legjobb esetben is figyelmen kívül hagyjuk a megkeresést. vagy esetleg mivel nem tudjuk, hogy mitévők legyünk, gyorsan visszautasítjuk a kérést. Ez semmilyen esetben nem ajánlott, pláne ha kezdő házigazdák vagyunk, és még foglalásunk sem volt soha. Szinte biztos, hogy így soha nem is lesz! Bár az Airbnb fokozatosan hangsúlyozza, hogy jogodban áll elutasítani bármilyen megkeresést büntetés nélkül, kezdő házigazdaként kifejezetten nem szabad elutasítani semmit, mert bár az Airbnb algoritmusának működését nem ismerjük, de biztos forrásból tudjuk, hogy ha még nem volt soha foglalásunk, és az elsőt elutasítjuk, azzal nagyon elvágjuk magunkat a rendszerben.
Mi a teendő tehát? Most kifejezetten a reklám célú megkeresésről beszélek, szóval én azt javaslom, hogy hagyjuk nyugodtan jóvá. Az illető úgysem fogja befoglalni az adott időpontot, a naptárunk sem blokkolódik, tehát kvázi csak nyerhetünk rajta, hogy minél hamarabb lereagáltunk egy megkeresést, amit jóvá is hagytunk. A rendszer ezt úgy fogja értékelni, hogy gyorsak és nyitottak vagyunk.


Szerencsére nagyon ritkán, de sajnos mégis néha előfordul az a szerencsétlen eset, hogy a kedves vendég egyszerűen ottfelejti magát nálunk. No nem arról beszélek, hogy fizetés nélkül további vendégéjszakára marad, pusztán arról a jelenségről van most szó, amikor egyszerűen nem hajlandó távozni a hivatalos kijelentkezési időpontban. Kezdő házigazdaként gyakran előfordul, hogy még félénkek vagyunk, és nem merünk határozottak lenni a vendégekkel szemben, pedig igen is nagyon fontos a kellő fellépés és határozottság, mert a saját bőrünkre mehet.
Felmerül ismét a kérdés, mitévők lehetünk, ha ilyen helyzetben találjuk magunkat? Csak ismételni tudom magam, hogy legyünk világosak és határozottak a távozási időt illetően, állítsuk be jól a rendszerben, küldjük meg a vendégnek a bemutatkozó levelünkben, és a vendég érkezésekor se felejtsük el megbeszélni a távozás részleteit. Van még egy hatásos fegyver, amit bevethetünk, de ezt ne a probléma kellős közepén villantsuk meg, hanem még a házirendbe vegyük bele, hogy amennyiben a vendég tovább marad a hivatalos távozási időnél, és mi ehhez nem adtuk írásban (e-mailben) a hozzájárulásunkat, akkor bizony utólag akár egy plusz éjszaka árát is felszámolhatjuk neki. Ez az információ valószínűleg elegendő lesz ahhoz, hogy tényleg időben távozzon, és ne nehezítse meg a mi életünket.
Elmondani nem lehet, milyen érzés látni, amikor valaki rájön, hogy ezt bizony elszúrta. A vendégekkel ugyan szerencsére semmi galiba nem akadt, viszont takarítás és mosás hihetetlen sok időt és energiát vett igénybe. Maga a vastag lepedő is egy szerencsétlen választás volt, csupán annak kimosása elfoglalta a teljes mosógépet, a két szett óriás méretű törölközők egy újabb mosást igényeltek, utána jöhetett csak az ágynemű mosása. Legkevesebb idővel számolva is 3 x 1 óra ment el csak a mosásra, és ekkor jött el a pillanat, hogy az egyébként fotókon jól mutató pihe-puha bolyhos kádkilépőtől egy használat után megszabaduljon, hiszen ez ugyancsak még egy teljes mosást felemésztett volna. És akkor még nem beszéltünk a meseszép fehér járólapról, amin pillanatok alatt minden meglátszódik, és szerintem szinte fizikai képtelenség hosszabb távon tisztán tartani.
Az oktatásainkon nem győzzük hansúlyozni, hogy mennyire fontos a praktikusság, a könnyen tisztítható felületek, valamint a könnyen mosható, de jó minőségű ágyneműk, törölközők beszerzése. Ne feledjük, 3-5 naponta cserélődnek a vendégek, ha nincs is melegváltásunk, akkor sem mindegy, hogy 1-2 mosással, vagy 5 mosással tudjuk megoldani a készülődést, melegváltás esetén pedig nagy valószínűséggel úgyis egy hatalmas kék IKEA-s táskában végzik a nedves törölközők és ágyneműk a vállunkon, nagyon nem mindegy, hogy mennyi súlyt kell folyamatosan cipelnünk.
Ha már jó ideje kiadjuk a lakásunkat turistáknak, és bármennyire is élvezzük a “panziós létet”, azaz a vendégekkel való kommunikációt, új emberekkel való találkozásokat, bizony ez azzal is jár, hogy 3-4 naponta mosunk, takarítunk, be-és kiengedünk vendégeket a lakásunkból, intézzük a kisebb-nagyobb feladatokat. Éppen ezért néha kifejezetten felüdülés tud lenni egy-egy hosszabb foglalás a naptárunkban, amikor akár 2-3 hétre, vagy egy hónapra is kiveszi valaki a lakásunkat. Gondolom most sok tapasztalt vén róka helyeslően bólogat, hiszen az egyik legjobb vendég a jó áron, hosszan maradó vendég a lakásunkban.
Szóval amit javasolni tudok az az, hogy amelyik oldalon csak elérhető, ott keressük meg a beállításokban a maximum tartózkodási időt, és amíg nem futtatjuk fel a lakásunkat, addig bizony limitáljuk minél kevesebbre, hogy esélye se legyen senkinek befoglalni hosszabb távra. Viszont ezt mindenképpen csak a közeljövőre állítsuk be, és nagyon óvatosak legyünk a Forma1, Sziget és Szilveszter időszakokkal, amikor kifejezetten nem akarunk rövid (1-2 éjszakás) foglalásokat kapni. Szerencsére külön feltételként ezeket mind beállíthatjuk az összes oldalon.
Bár több online szállásközvetítő oldal is sikeresen működik szerte a világon, valamiért mégis az Airbnb a legelterjedtebb, nem hiába itthon a köznyelv is csak “Airbnb-zésnek” hívja az egyéb-szálláshely szolgáltatás tevékenységet.
Mindez hogyan működik a valóságban? Vegyük alapul ezt a pofon egyszerű példát. Én ugye benne vagyok a rendszerben, mint házigazda, az alábbi linket
Amennyiben már a rendszerben vagy, elkezdhetsz meghívni embereket a saját linkeddel, és minden egyes általad regisztrált ember kap ugyancsak 20-25 dollár kupont, amit leutazhat. Mi ebben neked a biznisz, miért hívj meg embereket, ha ők kapnak pénzt, és nem te? Nos azért, mert ha ezek az emberek tényleg elkezdenek utazni, te azonnal 20-25 dollár utazási kupont kapsz utánuk. Tehát ha meghívsz mondjuk 10 embert, és ebből mondjuk 5 utazik is, akkor 5x20-25, azaz 100-125 dollár üti a markodat. 
Az elmúlt egy évben akkorát robbant az online szállásközvetítő oldalakat használók száma, és ezzel természetesen egyidejűleg a “szállodalakásokat” igénybe vevők száma is, hogy tényleg égetően fontos, hogy megfelelő szabályokat lefektetve, minél nagyobb elővigyázatossággal nyújtsunk minőségi szolgáltatást a vendégeinknek. Minél több felhasználó kerül a rendszerbe, sajnos annál több kellemetlen vendéggel kerülhetünk kapcsolatba. Szinte nincs olyan nap mostanában, hogy ne hallanánk újabb és újabb "Airbnb-s horrorsztorit" a világ bármely pontjáról. Éppen ezért érdemes nem csak lefektetni, de be is tartatni saját magunkkal is a szabályainkat.
Mivel mi az egészen 0 - 15% közötti jutalékot tudnánk megspórolni, azt hiszem mindenki számára világos, hogy annyit nem ér az egész, hogy az esetleges kellemetlenségek esetén senkit nem fog érdekelni, hogy kárpótoljon bennünket. Arról nem is beszélve, hogy ha valaki a rendszert megkerülve szállt meg nálunk, akkor nem lesz lehetősége véleményt írni a nálunk szerzett tapasztalatairól, magyarul a naptárunk blokkolva van, a rendszer nem tudja értékesíti a szabad éjszakáinkat, és a vélemények száma sem nő. Ha pedig mégis kiderül, hogy a rendszert megkerülve adtuk el a szálláshelyünket, azt is kockáztatjuk, hogy akár örökre kitiltanak az oldalról, és ha sikerül is újra regisztrálnunk, kezdhetjük elölről a fáradságos építkezést.
Rengeteg kezdő házigazda keres meg azzal a kéréssel, hogy küldjem el nekik a házirendemet. Mert ugyebár házirendet írni alap, és mindenkinek melegen ajánlott. Hiszen a házirendünk tartalmazza azokat az alapvető szabályokat, amik minden vendég számára örök érvényűek. Bevallom őszintén, a házirendem folyamatosan változik, formálódik, bővül. Éppen ezért nem hinném, hogy létezhet egy sablon házirend, hiszen mindenkinek más szabályok betartása jelent nyugalmat.
A legtöbb online szállásközvetítő cég oldalára minden gond nélkül egy pillanat alatt beregisztrálhatunk a Facebook profilunkkal, így a továbbiakban a Facebook belépési adatainkkal fogjuk tudni elérni a felhasználófelületet. Ez gyors és praktikus megoldásnak tűnhet, ám én senkinek sem javaslom ezt a megoldást.