Az évek és a rutin
Tévedés ne essék, a mai napig imádok házigazda lenni, de azért aki azt hiszi, hogy a házigazda lét önfeledt lubickolás a semmittevéssel megkeresett dollármilliókban, azt ki kell, hogy ábrándítsam. Bár tény, hogy a legtöbb foglalás/vendégérkezés gördülékenyen zajlik, de a nagy számok törvénye alapján sajnos mindig becsúszik 1-2 olyan eset, ami csak rajtunk múlik, hogy hogyan végződik. És itt hihetetlenül fontos, hogy mennyire vagyunk tapasztalt és felkészült házigazdák, vagy kezdőkként mennyire fogadjuk meg a vén rókák tanácsát, előre kivédve a sok felesleges körök lefutását.
Hogy miről is beszélek? Vegyünk egy velem éppen most megtörtént esetet. A vendég, nevezzük John-nak, kb 2-3 hete foglalta be a lakásunkat, július 9-i érkezés, a repülője 11:55-kor száll le, ennél ideálisabb nem is lehetne. Imádjuk, ha a vendég vasárnap érkezik, mert szuperül kitölti a "lyukakat", ráadásul 5 napra foglalt, tehát pénteken távozik, ami ugye esélyes, hogy simán be is lesz foglalva majd mások által, így is történt, ahogy ennek a vendégnek távoznia kell, aznap érkezik is a melegváltás. Juhhéj!
John kommunikatív, alig várja, hogy itt legyen, előző este még egyszer lefixálunk mindent, a megszervezett reptéri transzfer várja, elhozza, én a lakásban várom, 13h-kor jönnek, mert ugye kiszámoltam az érkezést, utána el tudok végre pár napra menni vidékre pihenni, 5 napos foglalás ilyenkor megváltás a tikkasztó hőségben, minden vágyam vízparton tölteni.

Vasárnap 11-kor, készülődés, takarítás közben olvasom csak az e-mailt, hogy John mivel új-zélandi, de Angliában él, a reptéren tudja meg, hogy legalább 3 hónapig érvényesnek kell még lennie az útlevelének, hogy utazhasson, de neki 2 hónap múlva lejár, nem utaznak, nem jönnek. Remélhet-e bármi visszatérítést? Kedvesen megírom, hogy mivel a július és augusztus kiemelt időszak Budapesten, ráadásul a lemondási feltételeim is szigorúak, nem áll módomban visszatéríteni a szállásdíjat, két opció van, vagy ő lemondja a foglalást, és ha valaki más befoglalja az adott időszakra a napokat, akkor valamennyit visszaadok neki (közben lelki szemeim előtt már előre szenvedek ennek az egésznek az adminisztrációjától), de azért lássuk be vasárnap kora délután leakasztani egy új vendéget, aki 5 napra foglal, nos, meglehetősen aggályos...vagy próbál szerezni valami SOS megoldással útlevelet, és bár bukik 1-2 éjszakát, de legalább 3 napra el tud jönni... Ez a megoldás marad, John ezerrel elkezd intézkedni. Reptéri transzfer lemondva az utolsó pillanatban, sűrű elnézések közepette, ez nyilván a cégnek is most egy fuvar kiesés...
Évek és a rutin: Ha ez a vendég a Booking.com-on foglalt volna, és sem előleget nem kértünk be, vagy nem vagyunk kártyaelfogadók, akkor ennek az 5 napos foglalásnak bottal üthetnénk a szállásdíját, és a kedves vendég még lehet, hogy arra sem méltatott volna, hogy ezt az egész mizériát közölje velünk, éjfélkor nyomhattunk volna egy no show gombot. Ha az Airbnb-n nem szigorú a lemondási feltételem, és lemondja a foglalást, akkor is bukom a szállásdíj egy részét.
Tehát abban maradunk, John szerez új útlevelet, és majd jelentkezik. Én indulnék vidékre, de a vendég ugye sehol. Lehet meg sem érkezik, és más sem foglalja be a lakást július 14-ig, amikor a következő vendég jön, de legalább a pénzemnél leszek. Csak mondjuk addig a meleg, a por, stb. ez alatt az 5 nap alatt, a redőnyök lehúzva, nem biztos, hogy ideális érkezési kép a következő vendégek számára... Csak emiatt viszont nem maradok Budapesten, úgyhogy valami megoldás kell. A lakás előkészítve, szerencsére van kulcsszéf, és a lépcsőházba is be tud jutni a vendég, aki lehet nem is jön. Hétfőn már vidéken vagyok, lazítanék (ezt behelyettesíthetjük egy régóta várt horvátországi nyaralással, családra koncentrálással, bármivel), Johnról semmi hír. Biztos ami biztos, elküldöm e-mailben az összes instrukciót, hogy ha mégis sikerül szerezni egy útlevelet meg egy repjegyet, és felszáll egy gépre, legalább tudja, hogyan kell bejutni a lakásba, ha pont akkor jelezné érkezését, amikor végre úsznék egyet, és 60 percig nem vagyok elérhető. A tervem beválik, John mindent elintézett, este 7-kor jelzi, hogy 0:25-kor érkeznek, tudok-e szerezni transzfert. Vacsoravilla kézből kiesik, ezerrel telefonálás, van-e transzfer 5 óra múlvára, persze hogy nincs. E-mail vissza John-nak, hogy transzfer nincs, jó lesz a taxi is, de vigyázzon a hiénákkal, ne váltson pénzt a reptéren, pontos árfolyamokra felhívni a figyelmét, meg hogy mennyi lehet max a taxi, és hogy biztosan megértette-e a lakásba bejutási instrukciókat? Igen, mindent ért, alig várja, hogy megérkezzen. Azzal a tudattal, hogy ebből nem lesz minimum éjjeli 1:30-ig lakásba érkezés, kedvesen megírom Johnnak, hogy megpróbálok ébren maradni, és mindenképpen jelezze, ha megérkeznek, és sikeresen bejutottak a lakásba. Ígéri, így lesz.
Évek és rutin: Lépésről-lépésre befotózott bejutási terv, pdf és jpeg formátumban is elküldve a vendégnek, kulcsszéf, minden pipa. Felhívni a figyelmét a reptéri taxisok lehúzásaira, hogy ne váltson pénzt a reptéren, és a megfelelő euró, font árfolyamok elküldése. Telefon hangosan hagyva, és várakozás, hogy a vendég sikeresen bejut-e.
Persze éjfélkor elájulok, de csak éberen merek aludni, fél szemem a reptéri érkezések oldalon, a gép késik. Tehát 1:30 helyett lesz minimum éjjel 2 óra, amire megérkeznek. Remek. 2-kor felébredek, a gép leszállt 0:43-kor, tehát kb 20perce a lakásban kellene lenniük, de semmi hírem. Rájuk írok, semmi. Most mi történt? Fáradtak voltak, elfelejtettek szólni? Egy taxis elvitte őket egy atm-hez és kivetetett velük 300.000 Ft-ot? (megtörtént eset)...
Álmatlanul forgolódom. Félálomban vagyok, 2:46-kor csörög a telefonom. Szerencsére sem pár óra múlva munkába siető férj, sem kisgyermek nem alszik mellettem. Kábultan felveszem, John hív, hogy a kód nem jó.
Évek és a rutin: Biztosan az A lépcsőház és nem a B lépcsőház előtt vagy? (Ha a templom felől jön a vendég, akkor mindig összekeverik, ha a játszótér felől, akkor nem.) Nem, jó helyen van, a kód nem működik. Ok, akkor a kulcsszéf kódját próbálja beütni, tehát próbáld a másik kódot. (Közben Pesten vihar volt, reméljük nem szállt el a kapukód rendszer, mert akkor nekem tényleg annyi...) A kód működik, John és neje a lépcsőházban hajnali 2:50-kor velem beszél telefonon. Már csak a lakásig kell ejutniuk, még egyszer megadom a kulcsszéf kódját, és megkérem, írjon emailt, ha bejut a lakásba. Megpróbálok visszadőlni, el is szenderedek, amikor 5 perc múlva 3-kor email helyett felhív, hogy bejutottak. Hallelujah! Ezek után visszanémítom a telefonom, de nem bírok visszaaludni, még vagy 10percenként megnézem, tutira nem hívott-e a valami miatt, de a telefon szerencsére nem jelez semmit. 5-ig forgolódom, majd nagy nehezen sikerül elaludni.
Évek és rutin: Valami bármikor közbejöhet, ebben a sztoriban, ha nincs kulcsszéf, ha nem tudom előre, hogy miket ronthat el, rengeteg plusz idegeskedéssel járt volna, de szerintem így is érezhető, hogy miknek van kitéve egy házigazda, és ez tényleg bármikor bárkivel megtörténhet.
A plusz poén az egészben, hogy amikor valami ilyesmi történik, és a házigazda a lelkét kiteszi, hogy minden flottul menjen, pár nap múlva jön a meglepetés, amikor a vendég lepontozza a szálláshelyet, hogy a bejutás körülményes volt, vagy nem érte meg az árát, vagy csak úgy alapból soha nem ad maximális pontszámot. Szóval most izgatottan várom, hogy ezek után John milyen értékeléssel lep majd meg a távozás után... És ne feledjük, ez egy teljesen sima, problémamentes foglalásnak indult, és még vasárnap 11-kor is annak tűnt...
Szép nyarat és kitartást minden házigazdának, ránk fér!
Ha hasznosnak tartottad ezt a bejegyzést, kérlek nyomj egy Tetsziket, de annak is nagyon örülök, ha megosztod az ismerőseiddel, barátaiddal! Kövess a Facebookon is, ahol kommentelni is tudsz! Ne a büntetésekre költsd a bevételed, itt vagyunk és segítünk.
TALÁLKOZZ VELÜNK SZEMÉLYESEN KÉPZÉSEINKEN!
RÖVIDTÁV (AIRBNB, BOOKING ÉS TÁRSAIK):
Rövidtávú lakáskiadás előadás tematika és jelentkezés
Rövidtávú lakáskiadás gyakorlati tréning
HOSSZÚTÁV:
Ahogyan egy 







A NAV az elmúlt hetekben több ezer levelet küldött ki azoknak, akik 2015-ben az Airbnb portálon történt regisztrációjuk kapcsán az ír adóhatóság adatszolgáltatása szerint bevételt szereztek, és az adatszolgáltatásban feltüntetett összeg eltér a 2015-re beadott bevallásuk adataitól. Kérdés: mit tegyünk, ha kaptunk levelet és mit tegyünk, ha nem?
Az adóhatóság támogató eljárás keretében történő hozzáállása különleges lehetőség mindenki számára, ugyanis megtehette volna, hogy mindenki iránt ellenőrzési eljárást indít, amely keretében már nincs mód utólagosan helyrehozni a hibákat! Ezért aki megkapta ezt a kedvező lehetőséget, tegye meg, hogy felveszi a kapcsolatot a tájékoztató levélben megadott, hozzá tartozó ügyintézővel! Tudja meg, milyen eltérést tartanak nyilván, egyeztesse a meglévő adatokat és amennyiben sikerül, nem lehet később probléma. Aki ismeri az eltérés okát (többek között azért, mert egyáltalán nem volt adószáma és nem állított ki számlát sem), máris kezdje el pótolni az elmaradásokat, ugyanis nagyon komoly büntetésekre számíthat! Fontos, hogy a kapcsolatot ez esetben is fel kell venni az ügyintézővel, hiszen az együttműködési hajlandóság nagyon sokat jelent!
Airbnb, Booking és egyéb nemzetközi portálokon igénybe vett szolgáltatások után áfa fizetési kötelezettség keletkezik. A témát az elmúlt (hosszú) időszakban körbejárva, a hatóságokkal többször egyeztetve a „miért”-eket és a „hogyan”-okat sajnos egyértelművé vált, hogy nem maradtak kiskapuk és sajnos egyáltalán nem lehet kikerülni az áfa fizetést még magánszemélyként sem, ezért mindenki figyelmét felhívjuk, hogy figyelmesen olvassa el ezeket a sorokat!

Az
A napokban több házigazda is jelezte, hogy feltörték az Airbnb fiókját. Volt, aki a telefonján lévő alkalmazáson belül váltott néhány üzenetet egy potenciális vendéggel, aki azzal húzta be a csőbe a gyanútlan házigazdát, hogy azzal a mesével állt elő, hogy bár nagyon tetszik neki a szállás, és szeretné lefoglalni, viszont megtalálta egy másik profilon is belistázva a lakást olcsóbban, és megkaphatná-e azon az áron. A házigazda nem értette miről van szó, hiszen a lakását nem hirdeti sehol máshol, csak és kizárólag az Airbnb-n, és ott is csak egyetlen profil alatt van belistázva.
Gyanútlanul ráklikkelt a vendég által küldött linkre (itt követte el az első hibát), ami egy ál-Airbnb oldalra navigálta, ahol be kellett írnia a belépési adatait a jelszóval együtt. Ez nem is volt neki gyanús, hiszen ha böngészőből nyitjuk meg (tehát nem alkalmazáson belül) az Airbnb oldalát, gyakran ismételt bejelentkezésre van szükség. A házigazdának fel sem tűnt, hogy nem az Airbnb oldalán adta meg az adatait, pár órával később viszont kapott az Airbnb-től egy visszaigazoló levelet, hogy a jelszava sikeresen megváltoztatásra került. Na innen érdekes a sztori, mert a házigazda azonnal megpróbált belépni, de a rendszer nem engedte be. Szerencséjére a profilja elérhető volt az édesapja belépési adataival is, mivel ő társházigazdaként ugyan hozzáfér a fiókhoz, de azon belül módosításokat nem tud végezni. Így lett tehetetlen szemtanúja, hogy a kifizetési adatait a hackerek megváltoztatták, az üzeneteit törölték, a hirdetéseit láthatatlanra állították. Az Airbnb-nek azonnal jelezte a problémát, akik közel 3 hétig "ültek a problémán", rengeteg egyeztetés és utánajárás közepette neki ugyanúgy fogadnia kellett a vendégeket, miközben a saját pénze egy vadidegen bankszámláján landolt. A vége szerencsére teljesen jól zárult a sztoriak, de a házigazda elmondásai alapján senkinek nem kívánja, hogy ezeket át kelljen élnie. És mielőtt valaki azt gondolná, hogy az illető még biztos kezdő, és emiatt verhették át, elmondanám, hogy az egyik legtöbbet befoglalt szálláshelyekkel rendelkező, évek óta nagyon profin üzemeltető és rengeteg tapasztalattal rendelkező budapesti házigazdáról van szó. 








Pontosan ma 2 éves a blog! Amikor elkezdtem, akkor még nem is sejtettem, hogy mostanra ilyen ismertek leszünk, hogy közel ezer házigazdával találkozunk majd személyesen az
Pár hete egy cseh hölgytársaságot fogadtam a 2,5 éves kisfiammal. Naná hogy a kis huncut felugrált az ágyakra, szétkente a csokit és mindenkinek mindenről elvonta a figyelmét, alig győztem elnézést kérni. Ennek ellenére távozáskor a vendégek zsírkrétát, kifestőkönyvet és egy fincsi bonbon-t hagytak maguk után.
Nekem eddig a legérdekesebb sztorim az volt amikor 2 neten megismerkedő fiatal nálunk tartotta az első találkozását. A fiú érkezett Szerbiából a lány később jött Amerikából, a srác mutogatta nekem hogy milyen ajándékkal várja és meg akarja kérni itt Bu
Egy kutató pár nyaralt nálunk tavaly nyáron, Tasmániabol. Ahogy megjöttek, rögtön indultam a vásárcsarnokba, hát ők is jöttek, elvittem őket kocsival. Imádtak, visongtak,hogy milyen mázlijuk van, hogy saját guide-ot is kaptak a lakással:) Egy hétig m
A legviccesebb talán az volt, amikor két brit hóbortos fiú, akik írói jövőről álmodoztak, nálam szálltak meg, mert valami irodalmi fesztiválra készültek Budapesten. Németországban szálltak át, talán még pár órát el is töltöttek valamelyik városban, és nagyon akartak nekem hozni egy kis szuvenírt. Németül nyilván nem tudtak, de azt gondolták, ez a kis mézeskalács biztosan nagyon tetszeni fog nekem. A felirat: "Opa ist super", Azaz a nagypapa szuper. Nagyon jót röhögtem, a mai napig a lakás dísze. A fiúk pedig a fesztiválra állítólag soha nem jutottak el.
Idén pont a Sziget idejére is belenyúló 6 napra kaptam egy foglalási kérést az oldalon, és bevallom, bár nem a legideálisabb díjra volt beállítva a naptáramban ez az időszak (naná, hogy elfelejtettem átállítani az árakat ezen az egy oldalon), még vacilláltam is, hogy fogadjam, vagy elutasítsam a megkeresést, hiszen ha lemondom, legalább 20-30%-kal többért is elkelhetett volna az Airbnb oldalán, és mivel úgysem kapok sok (ami ugye inkább közelít a nullához) foglalást erről az oldalról, igazából simán vissza is utasíthattam volna. De aztán mégis úgy döntöttem, hogy a 6 nap egyszerre nagyon kecsegtető és felüdülő tud lenni a folyamatos 2-3 éjszakás foglalások után, így visszaigazoltam. Bár ne tettem volna. A vendégek rendben megérkeztek, semmi gond nem is volt velük, a szállásdíjat még a nálam tartózkodásuk alatt meg kellett volna, hogy kapjam, de nem érkezett meg. Ennek lassan egy hónapja, és ahogyan elnézem a 9flats Facebookjára beérkezett tömérdek beírásból, nem vagyok egyedül a helyzetemmel. 